Reissaamista Espanjan pikkukylissä

¡Buenas!

Työharjoittelussa olemme yhteensä 10 viikkoa ja sen aikana meidän tulee suorittaa 240 tuntia töitä harjoittelupaikassa. Tämä tarkoittaa sitä, että voimme työskennellä maanantaista torstaihin, kuusi tuntia per päivä. Edellisviikolla teimme kuitenkin viisi päivää töitä, jonka vuoksi pidimme vapaapäivän viime viikon torstaina. Joten olimme töissä vain kolme päivää ja loppuviikon reissasimme Espanjan rannikolla. Työharjoittelussa emme tällä viikolla oppineet oikeastaan mitään uutta, jonkin verran espanjaa opimme kuitenkin viikoittain.

Torstaiaamuna lähdimme bussilla matkaamaan kohti Rosesia, joka on Katalonian koilliskulmassa sijaitseva, Gironan maakuntaan kuuluva kylä. Kyseinen paikka on suosittu lomakohde erityisesti ranskalaisten keskuudessa, sillä kylä sijaitsee vain noin puolen tunnin ajomatkan päässä Ranskan rajasta. Kylä on tunnettu erityisesti pitkistä rantaviivoistaa lahden poukamassa, mutta tarjoaa myös pidemmälle ulottuvia, rantaviivaa mukailevia kävelyreittejä, joita kävimme heti torstaina ihmettelemässä. Perjantaille puolestaan vuokrasimme skootterit, joilla pääsimme tutkimaan lähialueiden rantoja ja kukkuloita paremmin. Ajelimme mutkikasta rantatietä pitkin kohti Cap de Norfeun kukkulaa, jossa oli myös patikointireitti. Kävimme kukkulan korkeimmalla kohdalla ihailemassa maisemia ja pitämässä pienen evästauon. Siitä lähdimme palaamaan takaisin kohti Rosesia. Reissun jälkeen olimme todella väsyneitä ja ensimmäistä kertaa kylmissään tämän vaihdon aikana, joten ilta meni hotellihuoneessa lämpöisen peiton alla. Kylästä huomasi, että turistikausi oli jo ohi, koska noin puolet kaupoista ja ravintoloista olivat jo kiinni.

Lauantaiaamuna suuntasimme kohta seuraavaa kylää: Tossa de Maria. Matka taittui kahdella bussilla ja kahdella junalla. Meidän onneksi vaihdot sujuivat hyvin ja nopeasti, eikä missään tarvinnut odotella kauaa. Myös Tossa de Mar on Gironan  maakuntaan kuuluva kylä, jossa asuu noin 5500 asukasta. Tämäkin kylä on suosittu lomakohde, mutta myös täällä huomasimme turistikauden jo olevan loppumassa. Päästyämme Tossa de Mariin menimme ihailemaan vanhan kaupungin aluetta ja erityisesti Vila Vellan linnaketta. Kiertelimme pitkin alueen kaipeta kujia ja kiipesimme viereiselle kukkulalle katsomaan linnaketta kokonaisuudessaan. Päästyämme takaisin hotellille huomasimme hotellin uima-altaan olevan vielä auki. Ja iltauinnille oli pakko päästä. Eräs hotellin työntekijä ihmetteli ja tokaisi meille " en el agua en este hora", joka tarkoittaa että "veteen tähän aikaan". Olemme jo ennenkin saaneet ihmetyksiä siitä, kuinka menemme uimaan näin kylmällä säällä. Mutta sää täällä on vieläkin melkein parempi kuin Suomen kesä. Sunnuntaina kävimme vielä kiertämässä vanhan kaupungin alueen päivänvalossa. Vesisade kuitenkin ylläti meidät ja päätimme lähteä suunniteltu aikaisemmin takaisin Barcelonaan.

Videolta pääsee taas kurkistamaan fiiliksiä reissultamme :)